Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Kereskedelem és marketing alapképzési szak

Képzési terület: gazdaságtudományok
Képzési ág: üzleti
Képzés időtartama: 7 félév 
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: közgazdász kereskedelem és marketing alapképzési szakon (Economist in Commerce and Marketing)
Szakfelelős: Prof. Dr. Nagy Szabolcs egyetemi tanár, intézetigazgató | E-mail: szabolcs.nagy@uni-miskolc.hu | Tel.: +36 46 565 111 / 22 81, +36 46 565-197 | Épület, iroda: A2/109.
 
Szakkal kapcsolatos kérdések, szakreferens: Hajdú Noémi egyetemi docens | E-mail: noemi.hajdu1@uni-miskolc.hu | Tel.: +36 46 565 111 / 13 72 | Épület, iroda: A2/106. 

 

A képzés célja:
A képzés célja olyan gazdasági és üzleti ismeretekkel, kereskedelmi és marketing szaktudással és készségekkel rendelkező gazdasági szakemberek képzése, akik alkalmasak a különböző termékek és szolgáltatások keresletvezérelt beszerzésére és értékesítésére, kis- és középvállalatok kereskedelmi tevékenységének szervezésére és irányítására, továbbá kellő mélységű ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.
 
Szakirányok:
  • Sales (értékesítési) szakirány: A sales (értékesítési) specializáció célja az értékesítéshez kapcsolódó ismeretek elmélyítése. A specializáción végzettek ennek megfelelően többletismeretet szereznek a nagy- és kiskereskedelmi értékesítés technikái, az értékesítésösztönzési technikák, az e-marketing, a logisztikai rendszerek, a külkereskedelemi technika témakörökben, az elméleti ismereteket számos esettanulmánnyal kiegészítve.
  • Marketingkommunikáció szakirány: A marketingkommunikáció specializáció a területhez kapcsolódó speciális témakörök elmélyítéséhez nyújt kiegészítő ismereteket. A specializáció hallgatói kiemelten foglalkoznak a kreatív tervezés, a public relations, kampány- és médiatervezés, válságkommunikáció, médiatechnikák témakörökkel, az elméleti ismereteket számos esettanulmánnyal kiegészítve.
A képzésben elsajátítandó kompetenciák:
Kereskedelem és marketing alapképzési szakon a közgazdász 
tudása:
  • Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  • Elsajátította a gazdaság mikro és makro szerveződési szintjeinek alapvető elméleteit és jellemzőit, birtokában van az alapvető információgyűjtési, matematikai és statisztikai elemzési módszereknek.
  • Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projektvezetés szabályait és etikai normáit.
  • Átfogóan ismeri a kereskedelem és marketing szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait, gazdasági, szakterületi szervezetek struktúráját, működését és kapcsolatrendszerét, a szereplők viselkedését, az azt meghatározó külső és belső környezeti, viselkedési, döntési információs és motivációs tényezőket.
  • Ismeri a kereskedelem és marketing szakterülethez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
  • Ismeri a marketing fogalmát, koncepcióját, eszközrendszerét és módszertanát az üzleti és nonprofit szférában. Ismeri a marketing szerepét a vállalat, intézmény működésében, a marketing kapcsolatát a szervezet más folyamataival, funkcióival.
  • Ismeri a fogyasztói, vevői magatartás folyamatát, a fogyasztóvédelem területét.
  • Ismeri az értékesítési, üzletkötési tevékenység folyamatait, jogi, etikai követelményeit. Ismeri a kereskedelmi vállalatok működését és szervezetét, a kereskedelmi tevékenység főbb munkafolyamatait és technikáit. Ismeri a logisztikai folyamatokat.
  • Ismeri az e-üzlet módszereit és hátterét.
  • Birtokában van a gazdaságtudomány alapvető szakmai szókincsének anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
 
Képességei:
  • Gazdasági tevékenységet, projektet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen – hazai, illetve nemzetközi – környezetben is.
  • Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  • Elvégzi a kereskedelem és marketing szakterület ismeretrendszerét alkotó elképzelések alapfokú analízisét, az összefüggéseket szintetizálja, és adekvát értékelő tevékenységet folytat.
  • Képes a marketing és értékesítés rövid és középtávú döntési folyamataiban való eligazodásra, a gyors piaci változások felismerésére, azokhoz való alkalmazkodásra.
  • Képes marketing és kereskedelmi döntéseket előkészítő marketingkutatási feladatok előkészítésére, a kutatási terv megfogalmazására, és a kutatás lebonyolítására, az alapvető összefüggések elemzésére.
  • Képes a vállalati kereskedelmi és marketing adatbázisok kezelésére, a szekunder marketingkutatási információk és adatok elemzésére, a szükséges specifikus szoftverek használatára.
  • Képes hatékony munkára gazdasági, marketing és kereskedelmi projektekben, gazdálkodó szervezetekben,
  • Képes marketing és kereskedelmi szervezeti egységek, vállalkozások vezetésére.
  • Megérti és használja a kereskedelem és marketing szakterület jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
  • Képes a fogalmi és elméleti szempontból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálni.
  • Képes felismerni a gazdasági, marketing és kereskedelmi problémákat, megoldásukat megtervezi, megvalósítja.
  • Képes más tudásterületekkel és társadalmi-gazdasági alrendszerekkel való együttműködésre.
  • Írásban, szóban és modern infókommunikációs eszközökkel, idegen nyelven is képes kommunikálni.
Attitűdje:
  • A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  • Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  • Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
  • Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai céljai megvalósításának egyik eszközévé váljon.
  • Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is törekszik a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével meghozni döntését.
  • Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Autonómiája és felelőssége:
  • Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat.
  • Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  • Önállóan vezet, szervez, irányít gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet, munkacsoportot, illetve vállalkozást, kisebb gazdálkodó szervezetet, felelősséget vállalva a szervezetért és a munkatársakért.
  • Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális kereskedelem és marketing szakmai kérdések végiggondolását, és rendelkezésére álló források alapján történő kidolgozását.
  • Felelősséggel részt vállal kereskedelmi és marketing szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  • Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  • Előadásokat tart, vitavezetést önállóan végez. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
A képzés részletei:
  • A képzés megnevezése: kereskedelem és marketing alapképzési szak
  • A képzés kódja: BSZKKEM
  • A képzés besorolása: gazdaságtudományok képzési terület
  • Szakirány(ok): sales (értékesítés), marketingkommunikáció
  • Specializáció(k): -
    Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: alapfokozat
  • Megszerezhető szakképzettség(ek): közgazdász kereskedelem és marketing alapképzési szakon
  • A képzés nyelve: magyar
  • A képzés munkarendje: nappali, levelező
  • A képzés helye: székhelyen (Miskolc)
  • Képzési idő: 7 félév
  • A képzés során megszerzendő kreditek száma: 180 + 30 kredit
  • A nyilvántartásba vétel ideje:
    OH-FRKP/17694-1/2007. sz. határozat jogerőre emelkedése
    FNYF/1112-3/2017. számú határozat (2017. június 28.) szerint
    FNYF/725-4/2018. számú határozat (2018. július 5.) szerint
  • A meghirdetés kezdetének ideje: 2006/2007. tanév; 2018/2019. tanév I. félév
  • A meghirdetés végének ideje:
  • Képzési együttműködések: –
  • Közös illetve affiliációs képzés: nem
  • Oklevelet kiállító intézmény: Miskolci Egyetem
  • A képzés folytatásához szükséges határozat(ok) adatai:
    Egyetemi Tanács 10/2005. sz. határozata (2005. március 9.)
    MAB 2005/6/X/2/85. sz. határozat (2005. július 1.)
    oktatási miniszter 9.428-7/2005. sz. engedélye (2005. július 27.)
    ME 47/2017. számú szenátusi határozat (2017. március 22.)
    ME 75/2018. számú szenátusi határozat (2018. április 26.)
  • Szakfelelős oktató neve, oktatói azonosítója: Dr. Nagy Szabolcs, 72133767542
  • Képzési és kimeneti követelmény: 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet
 
A törzsanyag részletei:
  • A képzési ágon belüli közös képzési szakasz minimális kreditértéke:
    80 kredit;
  • A szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték:
    27 kredit;
  • A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték:
    9 kredit;
  • A szakdolgozathoz rendelt kreditérték:
    kritériumkövetelmény kredit nélkül
  • A gyakorlati ismeretekhez rendelhető minimális kreditérték:
    102 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat kreditértéke: 30 kredit.
 
Szakmai gyakorlat:
A Gazdaságtudományi Kar a kereskedelem és marketing alapszakja esetében a kimeneti követelményt legkésőbb a 6. félév végén egy nyelvből középfokú, komplex, szakmai intézményi nyelvi vizsgában vagy felsőfokú általános komplex intézményi nyelvi vizsgában határozza meg.
 
Idegennyelvi követelmények:
A Gazdaságtudományi Kar a gazdálkodás és menedzsment alapszakja esetében a kimeneti követelményt legkésőbb a 6. félév végén egy nyelvből középfokú, komplex, szakmai intézményi nyelvi vizsgában vagy felsőfokú általános komplex intézményi nyelvi vizsgában határozza meg.