Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Kereskedelem és marketing alapképzési szak

Képzési terület: gazdaságtudományok
Képzési ág: üzleti
Képzés időtartama: 4 félév 
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: 
  • felsőfokú közgazdász-asszisztens kereskedelmi szakirányon
  • felsőfokú közgazdász-asszisztens marketingkommunikáció szakirányon
Szakfelelős: Dr. Nagy Szabolcs egyetemi docens | E-mail: szabolcs.nagy@uni-miskolc.hu | Tel.: +36 46 565 111 / 22 81, +36 46 565-197| Épület, iroda: A2/109. 
 
Szakkal kapcsolatos kérdések, szakreferens: Dr. Papp Adrienn egyetemi docens | E-mail: adrienn.papp1@uni-miskolc.hu | Tel.: +36 46 565 111 / 13 84 | Épület, iroda: A2/101. 
 
A képzés célja:
A felsőoktatási szakképzés célja olyan gazdasági szakemberek képzése, akik képesek általános gazdálkodási és ügyviteli feladatok lebonyolítására, döntések előkészítésére, alkalmasak kisvállalkozások áruforgalmi vagy marketing területén vezetői, nagyobb vállalkozásoknál középvezetők és a felsővezetők mellett kereskedelmi, illetve marketing szakreferensi, asszisztensi tevékenységet folytatni.
 
Szakirányok:
  • A kereskedelmi szakirányon továbbá a szak szerinti közös modulban megszerzett ismeretek és kompetenciák bővítése specializált ismeretekkel, részben pedig új, a szakirány területén megkívánt különleges ismeretekkel és kompetenciákkal (pl.: a kereskedelem rendszere, a kereskedelmi vállalkozások makro és piaci környezete, a kereskedelmi vállalkozások áruforgalmi folyamatai, ezen belül az értékesítés, beszerzés és készletgazdálkodás területei, gazdasági és pénzügyi tevékenységek).
  • A marketingkommunikáció szakirányon továbbá a szak szerinti közös modulban megszerzett ismeretek és kompetenciák bővítése specializált ismeretekkel, részben pedig új, a szakirány területén megkívánt különleges ismeretekkel és kompetenciákkal (pl.: marketing szakterületei, üzleti kommunikációs módszerek, a reklám- és médiakutatás területei, az integrált marketingkommunikációs tervek kidolgozása, a reklám jogi, etikai, és esztétikai követelményei).
 
A képzésben elsajátítandó kompetenciák:
A felsőfokú közgazdász-asszisztens tudása:
  • Tisztában van a gazdálkodás-tudomány legalapvetőbb fogalmaival, elméleteivel, tényeivel, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseivel a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  • Ismeri a gazdasági szervezetek felépítését és működését.
  • Birtokában van a legalapvetőbb információgyűjtési, elemzési, feladat-, illetve problémamegoldási módszereknek.
  • Ismeri a projektben, teamben és különböző munkaszervezeti formákban való részvétel, együttműködés szabályait és etikai normáit.
  • Ismeri a marketing alapfogalmait és elméleteit.
  • Rendelkezik a kereskedelmi, logisztikai és marketing módszerek ismeretével és alkalmazói szinten birtokolja.
  • Készség szinten ismeri a gazdasági szervezetek gyakorlati működését, különös tekintettel a marketing és kereskedelmi folyamatokra.
  • Ismeri az ügyfélkapcsolati feladatok ellátásának technikáit.
  • Ismeri a kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos feladatokat, és ismeri a kereskedelmi tevékenységre vonatkozó alapvető jogi szabályozásokat.
  • Ismeri és érti a gazdaságtudomány alapvető szakmai szókincsét anyanyelvén és egy idegen nyelven is.
 
képességei:
  • Elméleti, fogalmi és módszertani ismeretei felhasználásával a feladatának ellátásához szükséges tényeket, adatokat összegyűjti, rendszerezi; egyszerűbb oksági összefüggéseket feltár és következtetéseket von le, javaslatokat fogalmaz meg a szervezet rutin folyamataiban.
  • Egyszerűbb gazdasági folyamatokat, eljárásokat megtervez, megszervez, végrehajt. Hatékonyan kommunikál írásban és szóban. Egyszerűbb szakmai beszámolókat, értékeléseket, prezentációkat készít, illetve előad.
  • Képes egyéni, illetve kisvállalkozói tevékenységet megtervezni, önállóan végezni.
  • Eredményesen működik együtt a projektfeladatok és munkafeladatok megoldása során munkatársaival és vezetőivel.
  • Anyanyelvén és alapszinten idegen nyelven is szakmai szöveget olvas, értelmez.
  • Képes ügyfelekkel, partnerekkel való kapcsolattartásra.
  • Képes kérdőívkészítésben, piackutatásban való közreműködésre.
  • Készség szintjén alkalmazza a gazdasági szervezetek gyakorlati működésével kapcsolatos ismereteit, különös tekintettel a marketing és kereskedelmi folyamatokra.
 
attitűdje:
  • Kritikusan szemléli saját munkáját.
  • Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt, betartja a vonatkozó szakmai, jogi és etikai szabályokat, normákat.
  • Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  • Projektben, munkacsoportban szívesen vállal feladatot, együttműködő és nyitott, segítőkész, minden tekintetben törekszik a pontosságra.
  • Elfogadja a vezetői, munkatársi kritikát, illetve támogatást.
  • Törekszik a kereskedelmi és marketing tevékenység fejlesztésére és a változó gazdasági és jogi környezethez igazítására.
  • Nyelvtudását, kommunikációs készségét folyamatosan fejleszti, lépést tart az új kommunikációs technológiák fejlődésével.
  • Viselkedésében a lojalitás és a társadalmi felelősségvállalás fontos szereppel bír.
  • Hitelesen képviseli munkaszervezetét és munkafeladatát.
 
autonómiája és felelőssége:
  • Felelősséget vállal, illetve visel saját munkájáért, döntéseiért
  • Munkaköri feladatát önállóan végzi, szakmai beszámolóit, jelentéseit, kisebb prezentációit önállóan készíti. Szükség esetén munkatársi, vezetői segítséget vesz igénybe.
  • Fel tudja mérni, hogy képes-e egy rá bízott feladatot elvégezni.
  • Általános szakmai felügyelet, irányítás és ellenőrzés mellett munkaköri leírásában szereplő feladatait tudatosan tervezi, önállóan szervezi, és munkáját rendszeresen ellenőrzi.
  • Kommunikációs és nyelvi hiányosságait maga azonosítja, megkeresi a továbbfejlesztés lehetőségeit.
  • Támaszkodik munkatársai és vezetői segítségére
 
A képzés részletei:
  • A szak indításának időpontja a Miskolci Egyetemen: 2013. szeptember 1.
  • A képzés megnevezése: kereskedelem és marketing felsőoktatási szakképzés
  • A képzés besorolása: gazdaságtudományok képzési terület
  • Szakirányok, specializáció: kereskedelmi, marketingkommunikáció
  • Megszerezhető szakképzettség: felsőfokú közgazdász-asszisztens 
  • A képzés nyelve: magyar
  • A képzés munkarendje: nappali
  • A képzés helye: székhelyen (Miskolci Egyetem)
  • Képzési idő: 4 félév
  • Oklevelet kiállító intézmény: Miskolci Egyetem
 
Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
 
A törzsanyag részletei:
  • az elméleti és gyakorlati képzés aránya: 50%-50%;
  • az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra. Részidős képzésben a szakmai gyakorlat: hat hét, legalább 240 óra. Részidős képzésben az összefüggő gyakorlat időtartama három hét;
  • a besorolási szakon való továbbtanulás esetén a beszámítandó kreditek száma: legalább 90 kredit;
  • a képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma: legalább 30 kredit.
  • Valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit;
  • A képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit, amelyből a képzési ág szerinti közös modul: 6 kredit;
Szakképzési modul:
87 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit és a szakirány szerinti modul: 57 kredit.
 
Szakmai gyakorlat:
A képzés negyedik félévében a felsőoktatási intézményben, illetve annak gyakorlati képzést biztosító szervezeti egységében (tanműhely, tanszálloda, tanétterem, laboratórium, taniroda), valamint a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezetnél, továbbá egyesületnél, alapítványnál és egyéb gazdálkodó szervezetnél végzett gyakorlat.
A szakmai gyakorlat célja a szakképzettségnek megfelelő munkahelyen, munkakörben az elméleti és gyakorlati ismeretek összekapcsolása, a szakma gyakorlásához szükséges munkavállalói kompetenciák munkafolyamatokban történő fejlesztése, az anyag-eszköztechnológia ismeretek és gyakorlati jártasságok, valamint a munkafolyamatokban a személyi kapcsolatok és együttműködés, feladatmegoldásokban az értékelő és önértékelő magatartás, az innovációs készség fejlesztése.
A szakmai gyakorlóhely kiválasztása ahhoz az adott területhez kötődik, amelyből a hallgató a legtöbb elméleti ismerettel és az intézményben megszerezett gyakorlattal rendelkezik.
A szakmai gyakorlat akkor kezdhető meg, ha a hallgató felsőoktatási szakképzés esetén az 1-3. félév tanulmányi kötelezettségeinek eleget tett, de legkorábban a vizsgaidőszak harmadik hetében.
 
Idegennyelvi követelmények:
Az alapképzésben a szakképzettség megszerzéséhez legkésőbb a 6. félév végén két eltérő idegen nyelvből letett középfokú, komplex, szakmai intézményi nyelvi vizsga szükséges, melyből az egyik egy intézményi álalános felsőfokú komplex nyelvvizsgával kiváltható.
 
Jövőkép:
Alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek követelményeit a felsőoktatási intézmény a szakképzési programban határozza meg.