Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Környezettudatos Marketing Kutatási Kompetencia Központ

Célja, feladata:

A környezettudatos marketing, más néven ökomarketing területen folytatott kutatások indukálása, lebonyolítása, a kutatási projektek koordinálása és felügyelete, a kutatási műhely hazai és nemzetközi láthatóságának fokozása az intézeti és kari stratégiai célokkal összhangban.
 

Tevékenysége:

  • környezettudatos marketing kutatási projektek kidolgozása és megvalósítása
  • az önálló kutatási eredmények szintézise és azok publikálása
  • a kutatási eredmények tananyagba illesztése
  • a fenntartható marketinggel kapcsolatos hallgatói kutatói munka ösztönzése, tehetséggondozás és tudományos utánpótlás nevelése
  • más kutatóhelyekkel való hazai és nemzetközi együttműködés, közös projektek létrehozása
 

Vezetője:

Dr. Nagy Szabolcs

 

Tagjai (2024): 

  • Prof. Dr. Piskóti István
  • Dr. Molnár László 
  • Dr. Hajdú Noémi
  • Dr. Marien Anita
  • Nagy Katalin
 

Alapító tagjai (2006):

Dr. Piskóti István, Nagy Szabolcs, Schupler Helmuth, Szántó Ákos
 

Története:

A 2000-ben megalakult Marketing Intézetben az ezredfordulót követően a Felsőoktatási Kutatásfejlesztési Alap támogatásával két témában, melyek a régió- és településmarketing (Piskóti István) és az ökomarketing (Nagy Szabolcs) végeztünk kutatásokat.  Az intézeti kutatási aktivitásokat 2006-ban Kutatási Kompetencia Központok (KuKK), mint kutatási közösségek köré kezdtünk el szervezni az adott témában elmélyült kollégák vezetésével. Ezek az alapításkor következők voltak:
  • Business marketing (Piskóti István)
  • Öko-marketing (Nagy Szabolcs)
  • Értékesítés és kereskedelem (Dankó László)
  • Régió és településmarketing, Citybranding (Schupler Helmuth)
2008-tól az Ökomarketing Kutatási Kompetencia Központ elnevezése Környezettudatos Marketing Kutatási Kompetencia Központra módosult. A kutatási műhely tagjai kutatási eredményeiket hazai és nemzetközi folyóiratcikkek, szakkönyvek, könyvfejezetek formájában folyamatosan publikálják és vesznek részt rangos nemzetközi konferenciákon. 
 

Jelentősebb publikációk

Folyóirat (Scopus & WoS)

 
  1. Siwiec, Dominika ; Pacana, Andrzej ; Gavurová, Beáta ; Ključnikov, Aleksandr ; Nagy, Szabolcs: Qualitative-environmental aspects of products improvement in SMEs from V4 countries, PRODUCTION ENGINEERING ARCHIVES 30 : 1 pp. 75-85. , 11 p. (2024) Q2 https://sciendo.com/article/10.30657/pea.2024.30.7 
  2. Szabolcs, Nagy ; László, Molnár ; Noémi, Hajdú:  Understanding the Human Dimensions of the Intention to Use Renewable Energy in Hungary – Applying an Extended Model of Theory of Planned Behaviour,  AMFITEATRU ECONOMIC 25 : 64 pp. 830-847. , 18 p. (2023) Q2 https://www.amfiteatrueconomic.ro/temp/Article_3237.pdf 
  3. Szabolcs, Nagy ; Mariann, Veresné Somosi, The relationship between social innovation and digital economy and society, REGIONAL STATISTICS 12 : 2 pp. 3-29. , 27 p. (2022) Q2 https://www.ksh.hu/statszemle_archive/regstat/2022/2022_02/rs120202.pdf 
  4. Maslak, Olga ; Grishko, Natalya ; Yakovenko, Yaroslava ; Mohammed, Sarkhel ; Buchashvili, Khatuna ; Nagy, Szabolcs: Scenarios of the logistics systems development for industrial enterprises in a view of sustainability and efficiency, INTERNATIONAL JOURNAL OF GLOBAL ENVIRONMENTAL ISSUES 21 : 2/3/4 pp. 303-321. , 19 p. (2022) Q3 https://www.inderscience.com/offers.php?id=126200 
  5. Nagy, Szabolcs ; Veresné Somosi, Mariann: Students’ Perceptions of Sustainable Universities in Hungary: An Importance-Performance Analysis, AMFITEATRU ECONOMIC 22 : 54 pp. 496-515. , 20 p. (2020) Q2 https://www.amfiteatrueconomic.ro/temp/Article_2906.pdf 
  6. Lyudmyla, Potrashkova ; Diana, Raiko ; Leonid, Tseitlin ; Olga, Savchenko ; Szabolcs, Nagy: Methodological provisions for conducting empirical research of the availability and implementation of the consumers’ socially responsible intentions, MARKETYNH I MENEDZHMENT INNOVACIJ / MARKETING AND MANAGEMENT OF INNOVATIONS 2018 : 3 pp. 133-141. , 9 p. (2018), WoS https://mmi.sumdu.edu.ua/volume-9-issue-3/article-11/ 
  7. Szabolcs, Nagy ; Csilla, Konyha Molnárné: The Effects of Hofstede's Cultural Dimensions on Pro-Environmental Behaviour: How Culture Influences Environmentally Conscious Behaviour, THEORY METHODOLOGY PRACTICE: CLUB OF ECONOMICS IN MISKOLC 14 : 1 pp. 27-36. , 10 p. (2018) http://tmp.gtk.uni-miskolc.hu/index.php?i=3303 
  8. Nagy, Szabolcs ; Piskóti, István ; Molnár, László ; Marien, Anita, The Relationship Between Values And General Environmental Behaviour, ECONOMICS AND MANAGEMENT 17 : 1 pp. 272-278. , 7 p. (2012)  https://www.ecoman.ktu.lt/index.php/Ekv/article/view/2278 

Konferencia-tanulmányok 

Több alkalommal is publikálásra kerültek a kutatási műhely eredményei rangos nemzetközi tudományos konferencián (pl. az European Marketing Academy által szervezett EMAC, MAG, IAPNM) konferenciák:
  1. Piskóti, István ; Hajdú, Noémi: Benchmarking of Hungarian Corporates CSR Reports Regarding the Topics In: Diaz Meneses, Gonzalo (szerk.) 12th International Congress on Public and Non-Profit Marketing Las Palmas de Gran Canaria, Spanyolország : University of Las Palmas de Gran Canaria (2013) pp. 28-39. , 12 p
  2. Nagy, Szabolcs ; Piskóti, István ; Molnár, László ; Marien, Anita: Environmentally conscious behaviour in Hungary, In: Rita, Paulo (szerk.) 41th EMAC Conference : Marketing to Citizens Going beyond Customers and Consumers, Lisszabon, Portugália : ISCTE Business School (2012) 562 p. Paper: 45 , 7 p. https://real.mtak.hu/34967/ 
  3. Nagy, Szabolcs ; Piskóti, István ; Molnár, László ; Marien, Anita:  Social Marketing In Practice: Environmental Behaviour Based Segmentation In Hungary, In: Kim-Shyan, Fam; László, Józsa; Lin, Yang (szerk.) Retracing the Silkroad : MAG Scholar Global Business Marketing and Turism Conference 2012 conference proceedings, Győr, Magyarország : Széchenyi István Egyetem (2012) 357 p. Paper: 7 , 10 p. https://real.mtak.hu/24571/ 
  4. Nagy, Szabolcs ; Piskóti, István: Values and Environmentally Conscious Behaviour (ECB) in Hungary, In: José, Carlos Pinho (szerk.) 6th International Congress on Public and Non-Profit Marketing, IAPNM 2008: Proceedings Braga, Portugália : Universidade do Minho (2007) 79 p. Paper: 21 , 10 p. https://real.mtak.hu/24636/ 
 

Szaktanulmányok, könyvrészletek

  1. Szabolcs, NAGY ; Gabriella, METSZŐSY ; Krisztina, VARGA ; László, MOLNÁR: Pro-Environmental Behaviour Of Hungarian Companies In The Electromechanical Industry: (Chapter 4), In: Dominika, Siwiec; Marzena, Hajduk-Stelmachowicz; Paulina, Bełch (szerk.) Qualitative-environmental aspects of products improvement, Rzeszów, Lengyelország : Publishing House of the Rzeszow University of Technology (2024) 145 p. pp. 61-77. , 17 p.
  2. Nagy, Szabolcs: Az értékek környezettudatos magatartást befolyásoló hatásának elemzése. In: Veresné, Somosi Mariann; Sikos, T. Tamás (szerk.) A fenntarthatóság holisztikus megközelítésben. Budapest, Magyarország : Akadémiai Kiadó (2023) 501 p. pp. 396-422. , 26 p.
  3. Nagy, Katalin (szerk.): Környezettudatos marketing elmélet és gyakorlat a fiatalok szemléletformálása érdekében, Megjelent: Szikszó Nagyközségi Tanács VB, Felsővály Község Önkormányzata, Szikszó, Magyarország, 139 p. 2021
  4. Piskóti, István ; Marien, Anita: Társadalmi problémák, kihívások hatékony megoldása: A társadalmi marketing modellje In: Nagy, Katalin (szerk.) Környezettudatos marketing elmélet és gyakorlat a fiatalok szemléletformálása érdekében : Szemelvények egészség- és környezettudatos marketing megoldásokból,  Szikszó, Magyarország : Szikszó Nagyközségi Tanács VB, Felsővály Község Önkormányzata (2021) 139 p. pp. 7-23. , 17 p.
  5. Hajdú, Noémi: CSR as a part of management control system, In: Berényi, László (szerk.) Management Challenges in the 21st Century. Volume III : Diversity of Challenges, Saarbrücken, Németország : Lambert Academic Publishing (LAP) (2017) 173 p. pp. 71-79. , 9 p.
  6. Tóth, Orsolya ; Molnár, László: Environmentally Conscious Innovations and Sustainable Lifestyle, In: Piskóti, István; Molnár, László (szerk.) Effective innovation and marketing solutions : Theoretical and empirical aspects of innovation marketing, Saarbrücken, Németország : GlobeEdit (2016) 209 p. pp. 55-69. , 15 p.
  7. Nagy, Szabolcs ; Piskóti, István: Környezettudatos fogyasztói magatartás - társadalmi marketing megközelítésében, In: Lehota, József; Berács, József; Rekettye, Gábor (szerk.) Tomcsányi Pál akadémikus 90 éves : Az életminőség anyagi és szellemi igényeinek kielégítése fogyasztási marketing szemlélettel : Felolvasó ülés és tanulmánykötet, Budapest, Magyarország : MTA Agrár-közgazdasági Bizottság Agrármarketing Albizottság (2014) 305 p. pp. 187-205. , 19 p.

Felsőoktatási művek

  1. Nagy, Szabolcs: Sustainable consumption, Budapest, Magyarország : Nemzeti Tankönyvkiadó (2011), ISBN: 9789631972450  
  2. Nagy, Szabolcs: Fenntartható fogyasztás. Budapest, Magyarország : Nemzeti Tankönyvkiadó (2011) ISBN: 9789631972443   
 

Projektek

  • Visegrad Fund, project ID: 22230264, Qualitative-environmental aspects of products improvement (2023-2024)
    • Projekt partnerek: Rzeszow University of Technology (POL), Miskolci Egyetem, Pan-European University (CZ), Technical University of Kosice (SK)
    • A nemzetközi kutatócsoport tagja és a nemzeti kutatócsoport vezetője: Dr. Nagy Szabolcs
    • A projekt résztvevői, a nemzetközi és a nemzeti kutatócsoport tagjai: Dr. Molnár László, Dr. Varga Krisztina, Metszősy Gabriella
    • Honlap: https://quen.w.prz.edu.pl/en/news
    • Eredmények és monográfia: https://quen.w.prz.edu.pl/en/results
  • OTKA K81718 “A társadalmi marketing paradigmái - elméleti-módszertani alapozó kutatás” az Országos Tudományos Kutatási Alap által támogatott K 81718 számú kutatási projekt: a környezettudatos és társadalmilag felelős magatartás vizsgálata (2010-12). http://midra.uni-miskolc.hu/?docId=23776 
 

Nemzetközi kutatási partnerek

  • Rzeszow University of Technology (POL)
  • National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute (UKR)
  • Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (UKR)
  • Semen Kuznets Kharkiv National University of Economics (UKR)
  • Pan-European University (CZ)
  • Technical University of Kosice (SK)
 

Tehetséggondozás (TDK/OTDK) és szakdolgozat-konzultáció

A Környezettudatos Marketing Kutatási Kompetencia Központ jelentős figyelmet szentel a tehetséggondozásra, a tudományos utánpótlásképzésre és a hallgatók környezettudatos marketing ismereteinek a gyarapítására, kutató-munkájuk támogatására. Eddig több mint 10 tudományos diákköri pályamunka született ezen a területen. Különösen büszkék vagyunk az OTDK helyezett és különdíjas hallgatóinkra.
 

OTDK 1. hely+különdíj:

  • Piskóti Marianna, A fogyasztói magatartás pszichológiai tényezői a funkcionális élelmiszerek piacán, 2007. évi Országos Tudományos Diákköri Konferencia,  Közgazdaságtudományi Szekció (XXVIII. OTDK Miskolc), 1. helyezés  Konzulens: Dr. Nagy Szabolcs
 

OTDK különdíj

  • Prókaj Lilla: Környezettudatos fogyasztói magatartás – Az emberi értékek és a fogyasztói magatartás közötti összefüggések elemzése a magyar és külföldi fogyasztók példáján, A XXXI. OTDK, Pannon Egyetem, Közgazdaságtudományi Szekció, 2013.  Dr. Nagy Szabolcs
  • Polonkai Ádám: Measuring Volunteer Motivation, Különdíj, 35. OTDK Sopron, Közgazdaságtudományi szekció, 2021, Konzulensek: Dr. Nagy Szabolcs és Dr. Hajdú Noémi
 

TDK 1. hely

  • Horváth Lívia-Szász Zsuzsanna: Az egészségtudatosság hatása a vásárlói döntésre – ősi bölcsesség egy új világban, 2010, Konzulensek: Dr. Nagy Szabolcs és Dr. Hajdú Noémi
  • Prókaj Lilla: A környezettudatosság és a fogyasztói magatartás – Az értékek és a vásárlói szokások közötti összefüggések elemzése, 2011
 

Szakdolgozatok:

Eddig több mint 40 magyar és angol nyelvű szakdolgozat született a környezettudatos marketing és a fenntarthatóság területén a tagjainak konzulensi tevékenysége eredményeképpen.